Link ngan WANI S`LAN:MUTIARA

Thursday, January 14, 2010

Cinta Zaman Persekolahan

Pernah dengar pelajar sekolah bercinta? Logik?. Tepuk dada tanya selera, kehidupan pelajar yang meningkat remaja adalah menyeronokkan jika kita dapat mengatasi kesemua konflik yang melanda. Cinta zaman persekolahan agak subjektif, ada kalangan guru dan ibubapa membantah isu ini. Tetapi pada saya sendiri, ia tidak salah namun bagaimana persepsi percintaan itu seharusnya didedahkan kepada pelajar sekolah. Kita pernah mendengar guru menghukum pelajar kerana bercinta? Atau mengadakan weeding of the year di sekolah sebagai hukuman kepada pelajar?. Mungkin pengalaman anda berbeza.


Apa baiknya cinta zaman persekolahan?
Sebagai seorang yang meningkat remaja, keperluan dan kasih sayang secara normalnya akan bertukar kepada rakan yang berlainan jantina. Baiknya cinta zaman persekolahan jika terdapatnya PERSAINGAN DALAM PELAJARAN, MEMBERIKAN MOTIVASI KEPADA DIRI PELAJAR, MEMPUNYAI TEMAN UNTUK BERBINCANG dan BERKONGSI. Namun jika pelajar lebih menumpuhkan kepada pasangan daripada pelajaran dan aktiviti sekolah yang lain, mereka boleh hanyut dalam percintaan mereka, HILANG TUMPUAN DALAM PELAJARAN, TEKANAN PERASAAN dan PERSENGKETAAN ANTARA RAKAN SEBAYA.


Cinta itu akan menjadi realiti jika ianya sampai ke alam perkahwinan. Tetapi ia adalah cinta fantasi jika maruah pelajar dipertaruhkan. Mana pilihan anda?. Cinta fantasi boleh menyebabkan kerterlanjuran atau boleh saya katakan cinta yang diberikan oleh syaitan. Cinta zaman persekolah tidaklah diharamkan secara perundangan, tetapi bercinta haruslah berpada-pada, Cinta dengan menggunakan otak dan bukan hati semata-mata.


Ketahuilah.... Apabila pasangan anda suka mengawal. Anda adalah seorang mangsa.

1. Si dia memaksa anda untuk melakukan sesuatu yang anda rasakan tidak perlu.
2. Si dia menentukan bagaimana anda sepatutnya bertingkahlaku, berpakaian dan berkawan.
3. Anda hilang hak untuk membuat keputusan.


JANGAN MENJADI PAK TURUT..... JANGAN....


1. Tertlalu obses dengan pasangan.
2. Tidak tetap pendirian dan tidak memberikan pendapat.
3. Terlalu merendah diri dan berpura-pura.


ANDA MUNGKIN AKAN HILANG KEPUASAN HIDUP, MELUKAKAN BANYAK PIHAK DAN MEMPUNYAI MASALAH DALAM PERHUBUNGAN.


Jadilah diri sendiri, lakukan perkara yang anda sukai dan tidak merosakkan diri anda, TIDAK PERLU UNTUK MEMINTA KEIZINAN UNTUK MELAKUKAN HOBI YANG ANDA SUKAI. Ingatlah keluarga yang tersayang, beritahu pada si dia, dia seharusnya mencintai diri anda yang sebenar dan JANGAN MENGONGKONG JIKA ANDA TIDAK SUKA DIKONGKONG. 
 Jangan jahanamkan diri anda untuk mendapatkan cinta daripada dia. Pilihlah cinta yang membantu, bukan cinta yang merosakkan. Hargai masa persekolahan.



0 dia berbicara:

"Magical Template" designed by Blogger Buster